(Critical Success Factors)
    စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ICT နည္းပညာကို အသံုးျပဳသည့္အတြက္ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းမႈမ်ားရွိႏုိင္ရန္မွာ ICT ကို ေအာင္ျမင္စြာ အသံုးခ်ႏုိင္မွသာ ျဖစ္ပါသည္။ ICT ကို အသံုးျပဳေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္စြာ အသံုးမခ်ႏုိင္လွ်င္ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းမႈကို ေကာင္းစြာရရွိႏုိင္မည္ မဟုတ္ပါ။
    စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ICT ကို ေအာင္ျမင္စြာ အသံုးခ်ႏိုင္ရန္အတြက္ လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ အခက္အခဲမ်ား ၾကံဳေတြ႕ႏုိင္သည္ျဖစ္ရာ ယင္းအခက္အခဲမ်ားကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ေစရန္အတြက္ ေတြ႕ၾကံဳႏိုင္သည့္ အခက္အခဲ၊ ျပႆနာမ်ားကို ႀကိဳတင္ဆန္းစစ္ သိရွိထားႏုိင္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။

၁။ ေတြ႕ၾကံဳႏိုင္သည့္ အခက္အခဲမ်ား
(က) ICT လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈ ျပဳလုပ္မည့္ အဖဲြ႕အစည္း၏ အားနည္းခ်က္
    မိမိအဖဲြ႕အစည္းအတြက္ ICT လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ တိက်ရွင္းလင္းေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ေကာင္းစြာ မသတ္မွတ္ႏုိင္ျခင္း၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္ စီမံကိန္းကို ေသခ်ာစြာ မျပဳလုပ္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ကြန္ပ်ဴတာစနစ္၏ ဒီဇိုင္းသည္ မွန္ကန္မႈ မရွိေတာ့ဘဲ အခ်ိန္ၾကာျမင့္ကာ စရိတ္ပိုမိုကုန္က်တတ္ပါသည္။

(ခ) ကၽြမ္းက်င္ေသာ လူအင္အား ျပည့္စံုစြာ မရွိျခင္း
    ICT လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္အတြက္ လံုေလာက္ေသာ အရည္အခ်င္းမီ ကၽြမ္းက်င္လူအင္အား ျပည့္စံုစြာ မရွိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စနစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္၊ စနစ္ကို ပံ့ပိုးရန္ မ်ားစြာ အခက္အခဲ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

(ဂ) ဘတ္ဂ်က္လံုေလာက္စြာ မရရွိျခင္း
    ICT လုပ္ငန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္အတြက္ လံုေလာက္ေသာ ဘတ္ဂ်က္ႏွင့္ ေငြေၾကးေထာက္ပံ့မႈရွိရန္ လိုအပ္ပါသည္။ သို႔မဟုတ္ပါက ICT လုပ္ငန္းကို ရွိေသာ ဘ႑ာေငြျဖင့္ အလုပ္ျဖစ္ရံုမွ်သာ လုပ္ကိုင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လုပ္ငန္းတစ္ပိုင္းတစ္စျဖင့္ မျပီးစီးႏိုင္သကဲ့သို႔ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းစရိတ္လည္း ပိုမိုကုန္က်ႏုိင္ပါသည္။

(ဃ) နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈ
    ICT လုပ္ငန္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာ၌ အခ်ိန္ၾကာျမင့္လွ်င္ နည္းပညာဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင့္ အသံုးျပဳလ်က္ရွိေသာ Hardware ႏွင့္ Software မ်ား အသံုးျပဳႏိုင္မႈ ေလ်ာ့က်လာျခင္းကို ၾကံဳေတြ႕ရတတ္ပါသည္။

(င) ၀န္ထမ္းမ်ားက အေျပာင္းအလဲကို လက္မခံလိုျခင္း
    ICT နည္းပညာမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ လုပ္ငန္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရေသာ ၀န္ထမ္းမ်ားအေနျဖင့္ ခ်က္ခ်င္း ယုံၾကည္လက္ခံမႈ မရွိႏုိင္ေသးျခင္း၊ နည္းစနစ္အသစ္ကို လက္ခံအသံုးျပဳရန္ ၀န္ေလးျခင္းတို႔ ျဖစ္တတ္ပါသည္။

(စ) ႀကီးၾကပ္မႈ အားနည္းျခင္း
    ICT လုပ္ငန္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ စနစ္ကို တာ၀န္ခံ၍ ေဆာင္ရြက္သူမ်ားက လက္ေတြ႕လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္မႈအေပၚ ႀကီးၾကပ္မႈ အားနည္းျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

(ဆ) ယုံၾကည္စိတ္ခ်မရမႈ (Trust) မရွိေသးျခင္း
    အဖဲြ႕အစည္းမ်ား၏ ICT လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေဆာင္ရြက္မည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ ျပည္သူလူထု စသည္တို႔သည္ ICT လုပ္ငန္းအေပၚ ယုံၾကည္စိတ္ခ်မႈ မရွိေသးျခင္းေၾကာင့္ ICT Service ကို လက္ခံရန္ ၀န္ေလးၾကျခင္းမ်ဳိးကုိ ကနဦးပိုင္းတြင္ ေတြ႕ရတတ္ပါသည္။
    အထက္ေဖာ္ျပပါ အခက္အခဲမ်ားကို ေက်ာ္လႊားႏုိင္ရန္ (သို႔) ေလ်ာ့နည္းသြားေစရန္အတြက္ ICT လုပ္ငန္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္မည့္ဌာနမ်ားသည္ စနစ္တက် စီမံေဆာင္ရြက္သြားရန္ လိုအပ္ပါသည္။

၂။ အခက္အခဲမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္မည့္ နည္းလမ္းမ်ား
(က) ICT လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ ေသခ်ာစြာ ေရးဆဲြျခင္း
    ICT လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ကို ေသခ်ာစြာ ႀကိဳတင္ေရးဆဲြၿပီး အပိုင္းက႑အလိုက္၊ လုပ္ငန္းရပ္မ်ားအလိုက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည္မ်ားကို အေသးစိတ္ စီမံထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ရည္မွန္းခ်က္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္ လုိအပ္မည့္ သြင္းအားစုမ်ားကိုလည္း ျပည့္စံုစြာ စီမံထားရွိရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ရည္မွန္းခ်က္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည့္ သြင္းအားစုမ်ားကိုလည္း ျပည့္စံုစြာ စီမံထားရွိရန္ လိုအပ္ပါသည္။ လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ တာ၀န္ယူမည့္ Agency ကိုလည္း လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား အျပည့္အ၀ ေပးအပ္ထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ မိမိအဖဲြ႕အစည္းမွ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္စြမ္းမရွိေသာ လုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း တတ္ႏုိင္သမွ် ျပင္ကအဖဲြ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ တဲြဖက္ေဆာင္ရြက္ရန္ (Outsource, not in-house) စီမံထားရမည္ ျဖစ္သည္။

(ခ) လူအင္အား ျပည့္စံုစြာ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ျခင္း
    ICT လုပ္ငန္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေအာင္ျမင္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေရးႀကီးဆံုး လုိအပ္ခ်က္တစ္ရပ္မွာ ကၽြမ္းက်င္ၿပီး အေတြ႕အၾကံဳရွိေသာ လူအင္အားျပည့္စံုမႈရွိရန္ ႀကိဳးပမ္းျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ မိမိအဖဲြ႕အစည္းအတြင္းမွေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပင္ပမွေသာ္လည္းေကာင္း တတ္ႏိုင္သမွ် စုစည္းေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အဖဲြ႕အစည္းအတြက္ Change Management ျပဳလုပ္ေပးရန္ လိုအပ္သကဲ့သို႔ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မည့္ ၀န္ထမ္းမ်ားအားလည္း ICT လုပ္ငန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရင္း Knowledge Worker မ်ားအသြင္သို႔  ေျပာင္းလဲသြားႏုိင္မည့္ အေျခအေနမ်ဳိးျဖစ္ပါသည္။

(ဂ) လုပ္ငန္း ေငြေၾကးလိုအပ္မႈကို အေျဖရွာျခင္း
    လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ICT အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္ ဘ႑ာေရး အကူအညီရရွိႏုိင္မည့္နည္းလမ္းမွာ ပုဂၢလိက ကုမဏီမ်ားအား BOT, BOO, BTO စေသာ နည္းလမ္းတစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေစျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

(ဃ) ယုံၾကည္မႈရရွိရန္ ထူေထာင္ျခင္း
    ICT ကို အသံုးျပဳမည့္ ျပည္သူလူထုႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားအေနျဖင့္ ယုံၾကည္စိတ္ခ်စြာ အသံုးျပဳလာေစရန္ စည္းရံုးဆဲြေဆာင္မႈမ်ားျဖစ္ေသာ လြယ္ကူလ်င္ျမန္ျခင္း၊ လုံျခံဳစိတ္ခ်မႈရွိျခင္း စသည္တို႔အား လက္ေတြ႕ျပသျခင္းျဖင့္ ယုံၾကည္စိတ္ခ်မႈ ပိုမိုရရွိလာႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

(င) လုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေရးအတြက္ ISO Standard အသံုးျပဳျခင္း
    လုပ္ငန္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ စနစ္ကို အသံုးျပဳသူမ်ားသည္ စနစ္တီထြင္ထုတ္လုပ္သူမ်ား၊ စနစ္ႀကီးၾကပ္ေဆာင္ရြက္သူမ်ား စသည္အားျဖင့္ က႑မ်ဳိးစံုမွ လူပုဂၢိဳလ္တို႔ ပါ၀င္သည္ျဖစ္ရာ ယင္းတို႔အေပၚ ႀကီးၾကပ္မႈအားေကာင္းရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ ISO Standard ကို အသံုးျပဳ၍ Implementation Project Management ျပဳလုပ္သြားမည္ဆိုပါက စဥ္ဆက္မျပတ္ ႀကီးၾကပ္မႈအားေကာင္းႏုိင္ေသာေၾကာင့္ စနစ္ကို ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါေတာ့သည္။